Jest to scenariusz zajęć, który powstał w czasie opracowywania programu zajęć wychowawczych „Grzeczność na co dzień”. Jednym z podstawowych celów tego programu jest pogłębianie wiedzy uczniów na temat ogólnie przyjętych zasad zachowania się w życiu codziennym. Poniższy scenariusz dotyczy zasad zachowania, których należy przestrzegać w domu rodzinnym. TEMAT: Wersal w domu
CELE ZAJĘĆ:
Uczeń: analizuje sytuacje rodzinne sprzyjające konfliktom i wie jakie są sposoby ich zapobiegania jest świadomy roli, jaką w życiu każdego człowieka odgrywają rodzinne święta, uroczystości, rytuały potrafi przygotować plan rodzinnej uroczystości
POMOCE DYDAKTYCZNE: • 8 dużych arkuszy papieru z przygotowanymi wcześniej pytaniami • karty pracy: wzór planu rodzinnej uroczystości (8 przykładów)
METODY I FORMY PRACY: • pogadanka • burza mózgów • dyskusja • praca w grupach • praca samodzielna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. FAZA WSTĘPNA
a) Nauczyciel wiesza w widocznym miejscu 4 arkusze papieru. Na każdym z nich napisane jest pytanie:
1. Co wpływa na atmosferę panującą w domu?
2. Jakie sytuacje sprzyjają powstawaniu konfliktów?
3. W jaki sposób domownicy odnoszą się do siebie w sytuacjach konfliktowych?
4. W jakich dniach, sytuacjach domownicy są dla siebie szczególnie mili, uprzejmi, troskliwi i okazują sobie pozytywne uczucia?
Nauczyciel wyznacza do każdego arkusza po jednym uczniu. Ich zadaniem będzie wpisywanie odpowiedzi, które padną podczas burzy mózgów.
b) Uczniowie wypowiadają się podczas pogadanki kierowanej przez nauczyciela w obrębie podanych powyżej pytań. Padają różne odpowiedzi i na zasadzie „burzy mózgów” wyznaczeni uczniowie wpisują wszystkie odpowiedzi, które padną.
2. FAZA REALIZACYJNA
a) Obok każdego arkusza z pytaniami nauczyciel wiesza kolejne według porządku:
1. Co wpływa na atmosferę panującą w domu? Jak możemy poprawić atmosferę panującą w domu? 2. Jakie sytuacje sprzyjają powstawaniu konfliktów? Jak uniknąć powstawania konfliktów w domu? 3. W jaki sposób domownicy odnoszą się do siebie w sytuacjach konfliktowych? W jaki sposób domownicy powinni odnosić się do siebie? 4. W jakich dniach, sytuacjach domownicy są dla siebie szczególnie mili, uprzejmi, troskliwi i okazują sobie pozytywne uczucia? Co zrobić, by takich sytuacji, dni było jak najwięcej?
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i każda z nich przygotowuje na arkuszu odpowiedź na jedno z nowych pytań. Po 5 minutach wyznaczona z I grupy osoba relacjonuje uzgodnioną w grupie odpowiedź. I tak kolejno każda grupa. Nauczyciel po wypowiedzi każdej grupy skłania całą klasę do dyskusji: Czy zgadzacie się z tym, co powiedział Wasz kolega/koleżanka? Jeśli nie, jakie jest Wasze zdanie na ten temat?
b) Nauczyciel podsumowuje przemyślenia uczniów w grupach i efekty dyskusji zwracając uwagę na szczególne znaczenie, jakie odgrywają w życiu każdego człowieka rodzinne uroczystości. Aby były one szczególnie udane warto wcześniej zaplanować ich przebieg. Poproszę każdego o napisanie takiego planu według wylosowanych schematów. Uczniowie dostają przygotowane przez nauczyciela kartki z różnymi nazwami uroczystości (Chrzest, Komunia Święta, Wigilia, Śniadanie Wielkanocne, Imieniny, Urodziny, Rocznica Ślubu, itp.) Uczniowie mają 10 minut na sporządzenie swojego planu. Po skończonej pracy odczytane zostają głośno 3 przykładowe plany (każdy inny). Nauczyciel zwraca uwagę na to, co jest w nich poprawne, a co nie, dodaje swoje uwagi.
3. FAZA KOŃCOWA: Wspólne podsumowanie zajęć. Nawiązanie do zajęć następnych: „Przy stole – abc kulturalnego zachowania”.
mgr Katarzyna Dałek nauczyciel Gimnazjum w Czarnym Dunajcu
|